سود کاستیک پرک غذای اصلی خانم بازیگر ایران

در آزمایشگاه می توانید سود کاستیک پرک را از دو نمک کربنات سدیم (Na 2 CO 3 ) و هیدروکسید کلسیم ( Ca(OH) 2 ) تولید کنید. علاوه بر NaOH، کربنات کلسیم (CaCO 3 ) یعنی آهک نیز تشکیل می شود:

\[\ce{Na2CO3 + Ca(OH)2 -> 2 NaOH + CaCO3}\]

روش دیگر برای تولید NaOH جامد از طریق سود سوزآور است. برای این کار، سدیم عنصری ابتدا در آب حل می شود و واکنش نشان می دهد و هیدروکسید سدیم (NaOH (aq) ) و هیدروژن را تشکیل می دهد:

\[\ce{2 Na + 2 H2O -> 2 NaOH_{(aq)}+ H2}\]

“aq” در براکت ها به این معنی است که هیدروکسید سدیم در آب حل می شود، یعنی به عنوان یک پایه. برای به دست آوردن یک جامد، لیسک تبخیر می شود :


\[\ce{NaOH_{(aq)} -> NaOH_{(s)}}\]

سدیم هیدروکسید سود سوزآور
هیدروکسید سدیم و پایه آن اغلب به عنوان مترادف استفاده می شود. اما این درست نیست. سود سوزآور محلول آبی هیدروکسید سدیم است. بنابراین NaOH یک جامد و لیمو یک مایع است.

اکنون ویدیوی سود سوزآور ما را تماشا کنید و ببینید که چرا می تواند به همان اندازه که مفید است خطرناک باشد!

ماده کریستالی سفید، مرطوب، غیر قابل احتراق و به شکل توده، دانه یا پولک. هیدروکسید سدیم که به عنوان سود سوزآور یا سود سوزآور نیز شناخته می شود، یک پایه قوی است که به شدت خورنده است.

هیدروکسید سدیم در اتر و استون نامحلول است، اما کمی در الکل و گلیسرول محلول است. NaOH به خوبی در آب محلول است، بنابراین 42 گرم NaOH را می توان در 1//g آب در /°C = 42g NaOH در 2/°C = 1/9g NaOH در 1//°C = 342g NaOH حل کرد.

محلول آبی هیدروکسید سدیم را کاستیک سودا می نامند. مایع شفاف و بی رنگ است. هیدروکسید سدیم به شدت قلیایی واکنش می دهد. اگر سود سوزآور با پوست تماس پیدا کند، سوختگی شدید شیمیایی رخ می دهد.